Tuesday, December 18, 2012

MSG?!

assalamualaikum kawan-kawan..jom tambah ilmu di petang hari..

Monosodium glutamat, juga dikenali sebagai natrium glutamat atau MSG, ialah garam natrium berasaskan asid glutamik, salah satu asid amino tidak perlu yang wujud secara semulajadi dengan banyak. [1] The U.S. Food and Drug Administrationmengklasifikasikan MSG sebagai bahan “Pada Umumnya Selamat” (GRAS) dan Kesatuan Eropah sebagai bahan tambahan makanan. MSG mempunyai kod HS 29224220 dan nombor E E621. [2] Glutamat dalam MSG memberikan rasa umami yang sama dengan glutamat daripada makanan lain. Kedua-duanya adalah sama dari segi kimia. [3]Industri pengeluar makanan memasarkan dan menggunakan MSG sebagai penambah perisa kerana ia mengimbangkan, menyebatikan dan menyatukan keseluruhan persepsi rasa-rasa yang lain. [4] [5] Nama dagang monosodium glutamat termasuklah AJI-NO-MOTO®, Vetsin, dan Ac'cent.

ihsan dari google

hehehe...ok lah. tujuan hati menulis kata (hehehe..bermadah tak pasal) adalah untuk berkongsi pengalaman dan rasa sebenarnya..MSG?ape tuh? mesti rami je yang tahu sebenarnya..MSG atau bahan perisa yang digunakan dalam masakan lebih dikenali sebagai AJINOMOTO (hakikatnya itu adalah brand)  dan tahukah kawan-kawan, sebenarnya..terdapat segelintir golongan yang sememangnya amat alah kepada bahan perisa yang berlebihan ini..(salah seorang nya adalah saya.*wink.wink) 

aku selalu menapati masalah apabila makan kat luar la...lagi-lagi kalau ajinomoto yang diletak kan dalam makanan seolah-olah ingin menjadikan nya bahan utama..fuh! boleh pengsan uolls!hehehhe
sebenarnya tak tahu la sebab ape...maybe sebab my mom adalah seorang tukang masak yang langsung tidak menggunakan ajinomoto sebagai bahan masakan. Jadi, aku akan mengalami simptom mengantuk, sakit kepala, kembung perut jika makan makanan yang berajinomoto berlebihan.hew..hew...

So, it's will be a bit problem kalau aku makan kat tempat yang aku tak berapa nak biasa sebab normally i've to drive home alone after keluar makan..tambah-tambah problem bila keluar makan di waktu malam..sebagai tindakan jangka pendek..mineral water atau air masak sentiasa perlu disediakan di samping daku..selain itu, gula-gula flavor *pedas-pedas* pun kena standby (gula0gula pun akan di makan bila sangat terdesak kerana menjaga pengambilan gula adalah perlu)

entry ini hanyalah sekadar pekongsian kecil bersama-sama kawan-kawan.ok :)

Kesimpulan nya..*ye ke dah kesimpulan???* penggunaan MSG yang berlebihan  MEMUDARATKAN KESIHATAN..


2 comments:

  1. Yg itu terkecuali..jajan sdp dan baik utk diet utk model seperti kte..erk?hahahah..(bila 2 hantu jajan berbicara :p )

    ReplyDelete