Monday, October 8, 2012

hypertension?oh tidak!!!

assalamu'alaikum..as usual..kwn2....mulakan smue dgn salam dan bismillah..hehehheok la..nape kn aku tbe2 nk hapdate entry psl ni..(ptutnye aku nk hapdate entry lain..tp bhn xckup..so..lyn..).ok sambung balik.kenapa  aku hapdate psl hypertension?sbb...dlm era yg serba-serbi canggih, seba serbi cpt...umr bkn lg faktor kte nk sakit2.ok...selari dgn zaman beredar, smue nk cpt...aku rse skrg penyakit pn cpt menyerang...xkisah la pd umr brape...aku..mula terkesan dan terkesima sbb offcmte daku yg berumr xlbih dan xcecah lg 30 tahun bole ade HYPERTENSION...ooooo...tidak......xpe2 mcm mne nk detect kte de hypertension?xpe jp lg aku share.tp skrg, aku nk share crite psl offcmte aku dlu eh?..bace je tau.dia ni seorg yg aku tgk cool je..kne mrh  diam..dan aku susah nk tgk dia mrh..lain la aku (angin dlm bdn bergerak 100km/j klu aku berhangin..hahaha) tp..dia slalu pning..and dia SMOKE. itu slh 1 sbb dia sakit aku rse.aku dpt tau dia ade HYPERTENSION pn sbb klu dia jln jauh, or byk sgt kje yg memeningkan dia akn sakit kpele and MC xtentu psl (aku la yang kelam kabut)..ble aku korek2...dia mengaku dia sakit sbnrnye..and...it's HYPERTENSION..aku tnye la mcm mne dia bole detect? dia pn crite kt aku..dh lme dia kne sbb dlu dia pelatih PLKN sblum bergelar offcmte aku..dia ckp hri2 dia kne train bdk..tu la psl dia jd mcm tu..drh menyirap2 je kot..tu yg sakit ..haha.tp itu kate dia la..tp...ape kate pakar?jom bace...

.......
.....
....
...
..
.

Apakah itu Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi?



Jantung anda bertugas sebagai alat mengepam dimana ia menguncup dan berehat. Aktiviti ini

menghasilkan tekanan yang membawa darah keseluruh badan. Tekanan darah ini berbeza

bagi setiap seseorang individu dan bacaannya juga berbeza.


Bacaan Tekanan Darah

Kategori
Sistolik
Diastolik
Normal
bawah 120
dan
bawah 80
Pre-hypertensi
120 - 139
atau
80 - 89
Hypertensi
140 dan keatas
atau
90 dan keatas
Hypertensi sistolik
160 dan keatas
dan
bawah 90


Faktor risiko yang menyebabkan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah:


Cara hidup tidak aktif
• Umur melebihi 35 tahun
• Merokok
• Kegemukan
• Paras kolesterol tinggi
• Sejarah keluarga
• Pengambilan alkohol yang berlebihan
• Pengambilan garam yang tinggi



Tanda dan Gejala


• Pengidap Hypertensi/Darah Tinggi kebanyakkannya tidak mengalami sebarang gejala

• Kadang-kadang seseorang itu hanya mengalami gejala yang tidak spesifik seperti

   sakit kepala atau pening kepala


• Sakit kepala boleh berlaku dalam kes Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi. Selalunya


  ianya berlaku di waktu pagi, bahagian belakang kepala dan rasa berdenyut

  (bergantung kepada tahap keterukan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi)

• Untuk memastikan atau mengesahkan Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi, sila periksa

  tekanan darah anda di klinik berhampiran. Doktor anda akan menasihatkan berapa
  kerap anda perlu memeriksa tekanan darah.



Peringatan, jangan tunggu sehingga gejala timbul kerana ia mungkin telah terlambat.




bersama-sama kita menjaga kesihatan ye :)
pic aku amik kt google..hehehe..


No comments:

Post a Comment